زبان دراز

مطالب آموزش زبان انگلیسی از سراسر وب

زبان دراز

مطالب آموزش زبان انگلیسی از سراسر وب

۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

به گزارش خبرگزاری مهر، داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون زبان انگلیسی پیشرفته (تولیمو) می‌توانند در دوره‌های ۱۵۰، ۱۵۱، ۱۵۲ آزمون زبان انگلیسی پیشرفته (تولیمو) که به روش الکترونیکی منحصرا در شهر تهران برگزار می‌شود، شرکت کنند.

آن دسته از داوطلبانی که متقاضی شرکت در آزمون هستند، می‌توانند در زمان مقرر نسبت به ثبت نام در پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش اقدام کنند.

داوطلبان برای شرکت در جلسه آزمون باید ساعت: ۷:۳۰ صبح روز آزمون، به مرکز برگزاری که در زمان ثبت نام انتخاب کرده اند، مراجعه کنند. تمامی داوطلبان باید حتما قبل از شروع فرآیند آزمون (ساعت ۸:۰۰ صبح) در محل حوزه امتحانی مربوطه حضور داشته باشند، عدم حضور به موقع تا فرآیند آزمون و تأخیر بیش از ۱۵ دقیقه، منجر به لغو آزمون متقاضی خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای شرکت در آزمون

فرآیند برگزاری آزمون در ساعت ۸:۰۰ صبح آغاز خواهد شد، و داوطلبان باید قبل از شروع فرآیند در محل برگزاری حضور داشته باشند. از آنجائیکه آزمون به صورت الکترونیکی و از طریق رایانه برگزار می‌شود برای داوطلبان کارت ورود به جلسه پیش بینی نشده است و نیازی به ارائه کارت شرکت در جلسه آزمون در این روش نیست.

داوطلبان باید با یک یا دو کارت شناسایی معتبر شامل: (کارت ملی هوشمند، شناسنامه عکس‌دار، گذرنامه، گواهینامه رانندگی و کارت پایان خدمت (برای آقایان))، به حوزه امتحانی ذیربط مراجعه کنند.

توضیحاتی درمورد آزمون

آزمون زبان انگلیسی پیشرفته (Tolimo)، شامل دو مرحله تستی و تشریحی است، که داوطلبان باید توسط رایانه (کامپیوتر)، پاسخ سوالات تستی و همچنین متن مربوط به پاسخ سوال تشریحی را، تایپ و ثبت کنند.

بخشها، تعداد سوالات و مدت زمان پاسخگویی به آنها مشخص شده است. بخش‌های تستی: شامل ۱۰۵ سوال است و داوطلبان باید جمعاً در مدت ۸۰ دقیقه به آن سوالات پاسخ بدهند.

بخش اول: ساختار و بیان نوشتاری (Structure and Written Expression)؛ تعداد سوالات ۳۵ سوال (۱۵ سوال تکمیل جمله و ۲۰ سوال شناسایی خطا)، مدت پاسخگویی ۲۲ دقیقه.

بخش دوم: درک مطلب شفاهی – شنیداری (Listening Comprehension)؛ تعداد سوالات ۳۵ سوال و مدت پاسخگویی ۱۸ دقیقه شامل قسمت A گفتگوی کوتاه: ۲۰ سوال. قسمت B گفتگوی طولانی: ۸ سوال. قسمت C سخنرانی: ۷ سوال.

سوالات بخش شنیداری (درک مطلب شفاهی) به صورت مستقل برای هر داوطلب از طریق هدست پخش خواهد شد، و داوطلبان باید با توجه به متن سوال که از هدست پخش می‌شود، نسبت به انتخاب یکی از چهار گزینه‌ای که در رابطه با سوال مربوط به این بخش (درک مطلب شفاهی) است، اقدام کنند. داوطلبان باید توجه داشته باشند، متن سوالات شنیداری فقط یک‌بار پخش می‌شود و قابل تکرار نیست، لذا لازم است تمام حواس و دقت خود را برای شنیدن صوت منتشره به کار ببندند، تا ضرری متوجه آنان نشود.

بخش سوم: خواندن و درک مطلب (Reading Comprehension): تعداد سوالات ۳۵ سوال، مدت پاسخگویی ۴۰ دقیقه.

بخش تشریحی: نوشتاری (Writing): شامل یک سوال است که داوطلبان باید در مدت ۳۰ دقیقه از طریق رایانه (کامپیوتر) به سوال مربوط پاسخ دهند. داوطلبان در این قسمت باید از مهارت تایپ جملات، با کیبورد برخوردار باشند.

مشاهده ادامه مطلب در فست زبان: تقویم جدید آزمون تولیمو برای مهر و آبان ۹۹

  • ۰
  • ۰

فست زبان: از آنجا که عدم وجود یک منبع مناسب و با کیفیت برای آزمون EPT یکی از مشکلات داوطلبان این آزمون است، امروز در گروه آموزشی فست زبان بسته‌ ای را برای شما آماده کردیم که شامل کامل ترین منابع منتشر شده برای این آزمون است. اگر دغدغه قبولی در این آزمون را دارید حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

فهرست محتوای این مقاله

معرفی کوتاهی از آزمون EPT

آزمون زبان مخصوص دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه‌های آزاد به اختصار EPT نام دارد. این آزمون شامل ۱۰۰ سوال چهار گزینه‌ای از مباحث واژگان Vocabulary، گرامر Grammar و ریدینگ Reading می باشد که تقریبا در سطح آزمون های تافل کاغذی برگزار می شود. نمره قبولی در این آزمون که کسب نمره ۵۰۰ از ۱۰۰۰ (۵۰ از ۱۰۰) می باشد برای ارایه تز دکتری این دانشجویان ضروری است. برای آآشنایی بیشتر با این آزمون مطلب معرفی آزمون ept را مطالعه نمایید.

مزیت های بسته طلایی آزمون زبان ept فست زبان

از مزیت های این بسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حجم مناسب

ما با آشنایی کامل از وضعیت شغلی و تحصیلی داوطلبان این آزمون سعی کردیم منابع را طوری کار کنیم که در عین جامع بودن و کافی بودن، حجم کتاب ها نیز زیاد نشود تا در نتیجه داوطلب مجبور به صرف زمان طولانی برای مطالعه آنها نباشد. بطور مثال حجم کتاب فست گرامر ۲۸۰ صفحه می باشد که حدودا ۱۸۰ صفحه از آن را توضیحات و نمونه سوالات تشکیل می دهد و مابقی آن مربوط به پاسخ تشریحی سوالات کتاب است. کتاب فست ریدینگ نیز در حدود ۷۰ صفحه توضیحات فارسی به همراه نمونه متن دارد و مابقی آن شامل سوالات ریدینگ امتحان ept به همراه ترجمه فارسی و پاسخ تشریحی می باشد.

جامع بودن منابع

شما در هر سطحی از زبان انگلیسی باشید با مطالعه کتاب های این بسته می توانید براحتی در آزمون خود بهترین نتیجه را کسب نمایید و در کنار آنها نیازی به هیچ منبع و یا جزوه‌ای ندارید.

بروز بودن منابع

کتاب های موجود در مجموعه طلایی ای پی تی فست زبان بطور مداوم بروزرسانی می شوند و نمونه سوالات آزمون های جدید به آنها اضافه می شود.

قیمت مناسب و ارسال رایگان

هزینه بسته طلایی ept فست زبان در مقایسه با منابع مشابه موجود بسیار مناسب و به صرفه می باشد. همچنین ما سعی کردیم علاوه بر رعایت قیمت مناسب پشت جلد، تخفیف ویژه ای را هم بر روی بسته قرار دهیم و هزینه ارسال آن را نیز رایگان در نظر گرفتیم.

بسته قبولی در آزمون ای پی تی FastZaban

این بسته شامل ۴ کتاب جامع زیر می باشد که در ادامه همین مطلب به معرفی کوتاهی از آنها خواهیم پرداخت:

  • کتاب بانک سوالات ای پی تی با پاسخ تشریحی از آبان ۹۷ تا بهمن ماه ۹۸ – چاپ انتشارات جنگل
  • کتاب گرامر آزمون ای پی تی Fast Grammar Lite – چاپ انتشارات جنگل
  • کتاب درک مطلب ای پی تی Fast Reading – چاپ انتشارات جنگل
  • کتاب واژگان Fast Vocab (سه کتاب در یک کتاب) – چاپ انتشارات جنگل

 

کتاب Fast Grammar Lite

کتاب Fast Grammar Lite بنر

کتاب فست گرامر لایت، ویرایش جدیدی از کتاب گرامر جامع آزمون های زبان استاد زنگیه وندی است که بتازگی به چاپ رسیده است. کتاب فست گرامر لایت (Fast Grammar Lite) با هدف یادگیری سریع و کوتاه مدت گرامر زبان انگلیسی به بازار ارایه شده تا داوطلبانی که زمان کمی برای آمادگی آزمون های زبان دارند، با سرعت بیشتری مباحث گرامری را یاد بگیرند و کسب نتیجه کنند.

این کتاب شامل نکات مهم گرامری به زبان ساده است که برای داوطلبانی که زمان کمی برای آمادگی آزمون های زبان دارند بسیار مناسب است.

 

کتاب Fast Reading

کتاب Fast Reading استاد مهرداد زنگیه وندی

کتاب درک مطلب ای پی تی Fast Reading یکی از منابع منحصر بفرد برای مبحث درک مطلب EPT می باشد که تاکنون به چاپ رسیده است. این کتاب نیز بر اساس منابع اعلام شده سامانه آزمون دانشگاه آزاد کار شده است. در کتاب Fast Reading سعی شده است تمامی مهارت های لازم برای پاسخگویی به سوالات بخش درک مطلب بصورت درس به درس و با نمونه سوالات ریدینگ آموزش داده شود. در این کتاب نمونه متن های آزمون ای پی تی با پاسح تشریحی و ترجمه فارسی آورده شده است.

برای دانلود رایگان بخشی از کتاب درک مطلب جامع آزمون‌ های زبان (Fast Reading) کلیک کنید.

 

کتاب Fast Vocab

کتاب واژگان فست وکب

شامل لغات مهم دوره دبیرستان، لغات کتاب‌ هایی چون ۵۰۴ واژه، واژگان ضروری تافل Essential Words for TOEFL و ۱۱۰۰Words You Need to Know است که با استفاده از روش ابداعی و بی‌ نظیر ارایه لغات در کنار مترادف‌ های آنها و با وسواسی خاص و به سبکی آکادمیک به ترتیب ساده به دشوار، برای شما عزیزان آماده گردیده است.

در این کتاب، پس از تجزیه و تحلیل آزمون‌ های مختلف دکتری، واژگان مهم و پر تست آزمون های زبان دکتری استخراج شد. سپس این لغات را اولویت‌ بندی نموده و نکات تکمیلی را نیز اضافه کردیم. شما با مطالعه کتاب فست وکب نیازی به هیچ منبع لغت دیگری برای این آزمون ندارید.
برای دانلود رایگان یک فصل از کتاب Fast Vocab استاد مهرداد زنگیه وندی کلیک کنید.

کتاب نمونه سوالات Fast Bank EPT با پاسخ های فوق تشریحی – جلد دوم 

کتاب بانک سوالات EPT تا بهمن ماه ۹۸

بدون شک بهترین راهکار آشنایی با چارچوب کلی یک آزمون مشاهده سوالات آن است. در کتاب بانک سوالات EPT تألیف استاد مهرداد زنگیه‌ وندی سوالات ادوار اخیر آزمون از آبان ماه ۹۷ تا بهمن ماه ۹۸ با پاسخ های کاملا تشریحی و ارایه نکات تستی هر سوال آورده شده است.

سوالات واژگان بصورت کامل به فارسی روان ترجمه شده‌اند و ترجمه تمام گزینه‌ها نیز آورده شده است.

در قسمت گرامر تمام نکات سوال به همراه علت درستی و نادرستی تمام گزینه ها آورده شده است.

در قسمت ریدینگ ترجمه فارسی متن به همراه پاسخ تشریحی هر سوال آورده شده است. همچنین لغات سخت متن نیز استخراج شده است و بصورت یک جدول با ترجمه فارسی آورده شده است.

نمونه پاسخ تشریحی کتاب بانک سوالات ept

نمونه پاسخ تشریحی کتاب بانک سوالات ept

نمونه پاسخ تشریحی کتاب بانک سوالات ept

روی عکس کلیک کنید.

برای دانلود بخشی از کتاب بانک سوالات آزمون‌ های EPT ادوار گذشته با پاسخ تشریحی Fast Bank EPT لطفا کلیک کنید.

😍یک پیشنهاد ویژه هم براتون داریم😍

اگر دوست دارید همراه این منابع، فیلم تدریس کامل آموزش مباحث گرامر و ریدینگ آزمون را که توسط استاد مهرداد زنگیه وندی (مولف منابع) و براساس همین کتب موجود در این بسته کار شده است را داشته باشید، ما یک تخفیف ویژه براتون در نظر گرفتیم.

قیمت فیلم های آموزشی بعلاوه بسته کتاب، ۵۵۰ هزار تومان است که می توانید با پرداخت ۴۵۰ هزار هردو را تهیه نمایید. فیلم ها بصورت دانلودی هستند و بلافاصله میتونید ازشون استفاده کنید که توضیحات کامل شون در این لینک هست (کلیک کنید).

منبع این مطلب: فست زبان

  • ۰
  • ۰

فست زبان: پس از لغو آزمون تیر، ۲۴ مرداد ماه دومین آزمون EPT در سال ۹۹ برگزار می شود. در این مطلب از فست زبان طبق روال گذشته سوالات این آزمون را با پاسخ کلیدی و تشریحی (درصورت آماده شدن) برای شما آماده کردیم.

منبع: فست زبان - سوالات آزمون EPT مرداد ۹۹ با پاسخ کلیدی

  • ۰
  • ۰

تاپ زبان: آیا تازه شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده‌اید؟ ممکن است مرتکب اشتباهاتی شوید که یادگیری زبان را برایتان دشوارتر کند. در این مقاله می‌خواهیم مهم‌ترین اشتباهات رایج زبان آموزان و راه‌های برای پیشگیری از این اشتباهات را بررسی کنیم. آگاه بودن از این اشتباهات می‌تواند کارتان را ساده‌تر کند. با ما همراه باشید.

بخش اول: اشتباهات رایج زبان آموزان در روند یادگیری

۱. ترس از صحبت‌کردن

بزرگ‌ترین اشتباهی که زبان آموزان مرتکب می‌شوند این است که خیلی به خودشان سخت می‌گیرند. این سخت گیری باعث می‌شود اعتماد‌ به نفس شان از این هم کمتر شود. برای موفق شدن در یادگیری زبان دوم باید به خودتان اعتماد داشته باشید و نباید از صحبت‌‌کردن بترسید و خجالت بکشید.

همیشه این موضوع را در نظر داشته باشید که همین‌که زبانی به غیر ‌از زبان مادری‌تان می‌دانید، یک قدم از افراد دیگر جلوتر هستید. همین موضوع خیلی از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یادتان باشد که حرف زدن بدون ترس از اشتباه، مهم ترین گام در یادگیری زبان خارجی است و شما برای آموختن باید تمرین کنید؛ پس اگر بخواهید عقب بکشید، تجربه کافی را به ‌دست نخواهید آورد.

بنی لوئیس نویسنده‌ای است که به چند زبان صحبت می‌کند. او می‌گوید: «از همان روز اولی که شروع به یادگیری زبان جدیدی می‌کنید، باید تلاش کنید به آن زبان صحبت کنید.»

با اینکه این کار حتما برای خیلی از ما خوشایند و آسان نیست؛ اما به نکته مهمی اشاره می‌کند. صحبت کردن یا همان به اصطلاح اسپیکینگ مانند دوچرخه سواری یا شنا مهارتی است که آن را با تمرین و تکرار یاد می‌گیرید؛ پس فقط بر یادگیری گرامر و لغات جدید تمرکز نکنید و صحبت کردن را خیلی زود شروع کنید.

شما به‌عنوان فردی مبتدی هر‌قدر زودتر حرف زدن را آغاز کنید، برایتان بهتر است. وقتی مهارت اسپیکینگ را تمرین می‌کنید، نباید آنقدر بر تلفظ تمرکز کنید که آهنگ کلمه‌ها و جمله‌ها را فراموش کنید. در زبان انگلیسی، استرس معمولا روی کلمات کلیدی در جمله قرار می‌گیرد و کلماتی که کمتر اهمیت دارند مانند حروف اضافه یا حروف تعریف‌ استرس نمی‌گیرند. همین آهنگ است که صحبت کردن شما را جذاب‌ می‌کند. اگر آهنگ جمله‌ها را رعایت نکنید، شنونده خیلی زود کسل می‌شود و دیگر به شما گوش نمی‌کند.

برای پیدا کردن استرس کلمات و درنتیجه، رسیدن به آهنگ جملات باید تا می‌توانید مهارت گوش دادن خود را تقویت کنید. برای این کار باید تا می‌توانید رادیو، تلویزیون، فیلم، سریال، پادکست و ترانه گوش کنید. این دو مهارت به‌شدت به‌ هم وابسته هستند و بدون تمرین مهارت گوش دادن، نمی‌توانید مهارت اسپیکینگ‌ را تقویت کنید.

۲. ترجمه مستقیم از زبان مادری

یکی دیگر از اشتباهات مهمی که زبان آموزان مرتکب می‌شوند این است که دائما می‌خواهند زبان دوم را به زبان مادری ترجمه کنند. با این‌گونه ترجمه‌کردن، فقط خودتان را گیج می‌کنید. هر زبان ساختاری متفاوت، روشی متفاوت برای صرف فعل دارد و از زمان‌ها به روش متفاوتی استفاده می‌کند.

به‌علاوه، نباید فراموش کنیم که زبان محاوره‌ای، استعاره‌ها و اصطلاحات در هر زبانی متفاوت هستند. بهترین راه برای آموختن زبان دوم، مشاهده زندگی روزمره مردم آن زبان بدون ترجمه مستقیم به زبان مادری است. با این روش شما ابتدا با فرهنگ زبان موردنظر آشنا می‌شوید و سپس می‌توانید بفهمید که آن زبان چطور کار می‌کند.

۳. انجام ‌ندادن تمرین و مرور‌ مطالبی که آموخته‌اید

[cتمرین و تکرار کلید اصلی موفقیت در زبان انگلیسی تمرین و تکرار کلید اصلی موفقیت در زبان انگلیسی

خیلی از زبان‌آموزان به‌سختی مطالبی را که آموختند به ‌خاطر می‌آورند. شاید روزی 10 کلمه می‌آموزند؛ اما روز بعد فقط یکی از آنها را به ‌یاد می‌آورند. شاید هم مدت زمان زیادی برای آموختن حال کامل صرف می‌کنند؛ اما وقتی در حال صحبت کردن هستند، ناگهان یادشان می‌رود چطور باید از این ساختار گرامری در جمله استفاده کنند.

اولین چیزی که باید به شما بگویم این است که فراموش کردن کاملا طبیعی است. ما انسان هستیم نه کامپیوتر، و وقتی در مقابل حجم گسترده‌ای از اطلاعات قرار می‌گیریم نمی‌توانیم همه چیز را به‌خوبی به‌ خاطر بسپاریم؛ اما با انجام دادن دو کار می‌توانید به خودتان کمک کنید تا مطالب را بهتر به‌ خاطر بسپارید: تمرین و مرور.

خواندن ادامه مقاله

  • ۰
  • ۰

در این مطلب از آموزش گرامر انگلیسی تاپ زبان قصد داریم مبحث حال استمراری یا present continuous را به شما آموزش دهیم. همچنین ویدیوی آموزش این مبحث را می توانید در انتهای مطلب مشاهده نمایید.

سایر مطالب آموزش گرامر زبان انگلیسی را می توانید در بلاگ تاپ زبان مطالعه کنید.

تعریف زمان حال استمراری

زمان حال ساده استمراری در زبان انگلیسی برای بیان اتفاقاتی است که ما در میانه آن رویدادها قرار گرفته‌ایم. کاری که ما آن را آغاز کرده‌ایم ولی هنوز به پایان نرسانده‌ایم. در زمان حال استمراری اغلب فعل انجام شده در زمان صحبت گوینده روی می‌دهد که البته همیشه این‌طور نیست.

برای نمونه:

Ali is coming.

علی دارد می‌آید.

ساختار حال استمراری

زمان حال استمراری از حالت مضارع فعل (be (am, is, are به علاوه مصدر ing- دار افعال (gerund) درست می‌شود.

ادامه جمله + ing + فعل + am, is ,are + فاعل

فعل + ing

talking.

talking.

talking.

to be

 

am

is

are

جمله مثبتفاعل

 

I

He/She/It

We/You/They

فعل+ing

talking.

talking.

talking.

to be + not

 

am not

is not (isn’t)

are not (aren’t)

جمله منفیفاعل

 

I

He/She/It

We/You/They

فعل+ing

talking?

talking?

talking?

فاعل

 

I

he/she/it

we/you/they

جمله سوالیto be

 

Am

Is

Are

همونطوری که دیدیم، برای منفی کردن این زمان کافیه not رو بعد از فعل کمکی to be بیاریم و برای سوالی کردن هم فعل کمکی to be به ابتدای جمله و قبل از فاعل میاد.

نکته: برای کوتاه کردن شکل جمله میتونیم برخی افعال و ضمایر رو با هم ترکیب کنیم، مثل I’m not talking یا He’s not talking یا You’re not talking و …

آموزش گرامر انگلیسی مبحث صفت Adjective

پیشنهاد مطلب

کاربردهای زمان حال استمراری

1. برای بیان کارها و اتفاق هایی که همین الان (زمان بیان جمله) در حال وقوع هستن.

You are learning English grammar.

شما دارین دستور زبان انگلیسی یاد میگیرین.

I am using the Internet.

من دارم از اینترنت استفاده میکنم.

What are you doing?

داری چی کار میکنی؟

2. برای بیان کارها یا اتفاق هایی که این روزها در حال وقوع هستن ولی نه دقیقاً در زمان بیان جمله.

A: What are you doing these days? B: I am teaching English.

الف: این روزا چیکار میکنی؟ ب: مشغول تدریس انگلیسی هستم.

3. برای بیان اتفاق های برنامه ریزی شده ای که قراره در آینده رخ بدن.

I‘m meeting my best friend next week.

هفته دیگه بهترین دوستم رو ملاقات میکنم.

We‘re going to the cinema tonight.

ما امشب میریم سینما.

4. برای بیان تغییر و تحولات در حال جریان.

More and more people are becoming vegetarian.

افراد زیادی در حال گیاه خور شدن هستند.

Mobile applications are making everything easier.

اپلیکیشن های موبایل همه چیز رو راحت تر میکنن.

5. برای بیان کارها و اتفاق هایی که به صورت موقت به وقوع می پیوندن.

My brother is traveling around Europe.

برادرم داره دور اروپا سفر میکنه.

The weather forecast was good, but it‘s raining at the moment.

پیش بینی هواشناسی خوب بود، ولی الان داره بارون میاد.

6. برای بیان و تاکید بر روی کار یا اتفاقی که مرتبا در حال وقوع است، میتونیم از always, forever, constantly همراه با حال استمراری استفاده کنیم.

Sara and Ashkan are always arguing.

سارا و اشکان همش با هم جر و بحث میکنن.

You are constantly complaining about your boss.

همش داری درباره رئیست ناله و شکایت میکنی.

مشاهده ادامه آموزش در تاپ زبان

  • ۰
  • ۰

تاپ زبان: اولین قدم برای یادگیری یک زبان آشنایی با حروف الفبای آن است. در این آموزش قصد داریم حروف الفبای انگلیسی را همراه تلفظ به شما آموزش دهیم.

آموزش حروف الفبای انگلیسی

الفبای انگلیسی از حروف لاتین درست شده است و دارای 26 حرف است. هر کدام از این حرف ها یک نام برای خودشان دارند که در هجی کردن به کار می روند.

مثلا ما در فارسی به حرف «آ» می گوییم «الف» و مثلا در هجی کلمه مادر می گوییم «میم الف دال ر». در انگلیسی هم هر حرفی یک اسم دارد. از این 26 حرف 21 حرف بی صدا (صامت) و 5 حرف صدادار (مصوت) هستند.

الفبای انگلیسی دو شکل نوشتاری دارد: حروف بزرگ (capital letters) و حروف کوچک (small letters). حروف کوچک و بزرگ هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. در جدول زیر با شکل بزرگ و کوچک الفبا و نامشان آشنا می شویم.

منبع: تاپ زبان